بازاریابی برون گرا ، بهرهمندی از تکنیک های سنتی در بازاریابی است.
به هر نوع تکنیک بازاریابی که محصولات و خدمات را به زور و با فشار به مخاطبان برای خرید تحمیل نماید بازاریابی برون گرا یا بازاریابی سنتی گویند.
بازاریابی برونگرا اساساً بازاریابی است که تمرکزش بر ایجاد مزاحمت است؛ مزاحمت از این بابت که
در فرایند عملکردی مخاطبان، با ارائهٔ موضوعات و تبلیغات غیر مرتبط وقفه ایجاد میکند.
در فرایند عملکردی مخاطبان، با ارائهٔ موضوعات و تبلیغات غیر مرتبط وقفه ایجاد میکند.
تمام تبلیغات محیطی، تبلیغ در رسانه های مختلف مثل تلویزیون ، رادیو ، جراید و مجلات، چاپ کاتالوگ
و حتی بازاریابی تلفنی و… زیر مجموعه های بازاریابی برونگرا بشمار میروند .
و حتی بازاریابی تلفنی و… زیر مجموعه های بازاریابی برونگرا بشمار میروند .
این نوع بازاریابی قبل از ظهور اینترنت کاربرد فراوانی داشته است. اما در دنیای دیجیتال نیز با ادغام بازاریابی
های نوین با بازاریابی سنتی نیز هنوز قابل استفاده می باشد.
های نوین با بازاریابی سنتی نیز هنوز قابل استفاده می باشد.
گاهی یک برند نیاز پیدا میکند که توسط مشتریان خود شناخته و به حضورش در میان رقبا پی برده شود.
سازمان ها در بازاریابی برونگرا می توانند با شناسایی و تهیه فهرستی از مشتریان بالقوه و ارتباط با تک تک آنان مشتری جدید پیدا کنند.
سازمان ها در بازاریابی برونگرا می توانند با شناسایی و تهیه فهرستی از مشتریان بالقوه و ارتباط با تک تک آنان مشتری جدید پیدا کنند.
مزایای بازاریابی برون گرا
در عصر اینترنت نیز از این نوع بازاریابی استفاده می شود و هنوز نیز مشتریان خود را دارد و به خیلی
از کسب و کار ها کمک می کند که محصولات خود را معرفی کنند و مشتریان زیادی را جذب نمایند.
از کسب و کار ها کمک می کند که محصولات خود را معرفی کنند و مشتریان زیادی را جذب نمایند.
در ایران بیشتر سازمانها برای افزایش فروش کالا و خدمات هنوز از بازاریابی برون گرا استفاده می کنند
و شاهد نتیجه مطلوبی نیز هستند .
تجارب سازمانها در بودجه ای که برای بازاریابی برونگرا در نظر می گیرید، شناسایی مخاطبان هدف،
خلاقیت در ارائه طرح های متنوع بازاریابی برونگرا مهم ترین نکات موفقیت در این نوع بازاریابی می باشد.
اگر برای تولید محتوا زمان یا حرفه کافی ندارید، بازاریابی برونگرا به شما پیشنهاد می شود.
بازاریابی برونگرا اگرچه پرهزینه تر از بازاریابی درونگرا می باشد، اما ساده تر است و نیاز به موشکافی
و دقیق شدن ندارد.
کافی است یک تراکت طراحی کرده و آن را در تعداد بالا چاپ و در بین عموم مردم پخش کنید، بنر تبلیغاتی
خود را در وب سایت های پر بازدید به نمایش بگذارید و یا با اجاره یک جایگاه بیلبورد ، تبلیغات خود را در
سطح شهر در معرض دید عموم مردم قرار دهید.
و شاهد نتیجه مطلوبی نیز هستند .
تجارب سازمانها در بودجه ای که برای بازاریابی برونگرا در نظر می گیرید، شناسایی مخاطبان هدف،
خلاقیت در ارائه طرح های متنوع بازاریابی برونگرا مهم ترین نکات موفقیت در این نوع بازاریابی می باشد.
اگر برای تولید محتوا زمان یا حرفه کافی ندارید، بازاریابی برونگرا به شما پیشنهاد می شود.
بازاریابی برونگرا اگرچه پرهزینه تر از بازاریابی درونگرا می باشد، اما ساده تر است و نیاز به موشکافی
و دقیق شدن ندارد.
کافی است یک تراکت طراحی کرده و آن را در تعداد بالا چاپ و در بین عموم مردم پخش کنید، بنر تبلیغاتی
خود را در وب سایت های پر بازدید به نمایش بگذارید و یا با اجاره یک جایگاه بیلبورد ، تبلیغات خود را در
سطح شهر در معرض دید عموم مردم قرار دهید.
دیگر مزیت بازاریابی برون گرا جذب افرادی که با تکنولوژی آشنایی کافی را ندارند میباشد .
اگر بازار هدف شما بازنشستگان باشد ، شما نمی توانید از طریق اینترنت و یا روش های دیجیتال آنها را
متقاعد به خرید کنید پس لازم است که از بازاریابی برون گرا یا همان بازاریابی سنتی استفاده کرد و آن
را با بازاریابی دیجیتال ادغام نمایید و آنها را متقاعد به خرید کنید.
اگر بازار هدف شما بازنشستگان باشد ، شما نمی توانید از طریق اینترنت و یا روش های دیجیتال آنها را
متقاعد به خرید کنید پس لازم است که از بازاریابی برون گرا یا همان بازاریابی سنتی استفاده کرد و آن
را با بازاریابی دیجیتال ادغام نمایید و آنها را متقاعد به خرید کنید.
مزایای دیگر بازاریابی برونگرا مشاهده مستقیم آن است ،بازاریابی برونگرا به صورت سختافزاری و
فیزیکی انجام میشود.
در این روش شما میتوانید محتوای چاپی قابل لمسی به مشتریان خود ارائه دهید تا در اوقات فراغت
آنها را مطالعه کنند.
فرآیند فراهم کردن اطلاعات به مشتریان از طریق دادن کارت ویزیت در رویدادهای شخصی نظیر جلسات
سخنرانی یا نمایشگاههای تجاری بسیار سادهتر است.
فیزیکی انجام میشود.
در این روش شما میتوانید محتوای چاپی قابل لمسی به مشتریان خود ارائه دهید تا در اوقات فراغت
آنها را مطالعه کنند.
فرآیند فراهم کردن اطلاعات به مشتریان از طریق دادن کارت ویزیت در رویدادهای شخصی نظیر جلسات
سخنرانی یا نمایشگاههای تجاری بسیار سادهتر است.
معایب بازاریابی برون گرا
هزینه بالا بازاریابی برونگرا
شاید برای خیلی از صاحبان کسب و کار کوچک خرید آگهی تبلیغاتی در تلویزیون و ماهواره و یا تبلیغات در بیلبورد ها هزینه بر باشند.
در بسیاری از الگوهای این نوع بازاریابی شما باید تعدادی افراد را استخدام کرده تا تبلیغات شما را در اطراف پخش کنند.
شاید برای خیلی از صاحبان کسب و کار کوچک خرید آگهی تبلیغاتی در تلویزیون و ماهواره و یا تبلیغات در بیلبورد ها هزینه بر باشند.
در بسیاری از الگوهای این نوع بازاریابی شما باید تعدادی افراد را استخدام کرده تا تبلیغات شما را در اطراف پخش کنند.
یکطرفه بودن بازاریابی برونگرا
این نوع بازاریابی اجباری و دارای پیام یکطرفه است. بازاریابی سنتی معمولاً برای مشتری اجباری بوده و اغلب برای آنها آزاردهنده است.
این نوع بازاریابی اجباری و دارای پیام یکطرفه است. بازاریابی سنتی معمولاً برای مشتری اجباری بوده و اغلب برای آنها آزاردهنده است.
موانع بازاریابی برون گرا
قطعا شما نمی توانید از همه ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی در بازاریابی محصولات استفاده کنید.
بنابراین در بازاریابی سنتی یا همان بازاریابی درونگرا باید ابتدا مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید،
پس از تعیین مخاطبین هدف، مشخص کنید کدام یکی از روش های بازاری میتواند مفید واقع شود
و آن را برای آن مخاطبین بهینه سازی کنید .
بنابراین در بازاریابی سنتی یا همان بازاریابی درونگرا باید ابتدا مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید،
پس از تعیین مخاطبین هدف، مشخص کنید کدام یکی از روش های بازاری میتواند مفید واقع شود
و آن را برای آن مخاطبین بهینه سازی کنید .
بازاریابی برونگرا با پیدایش تکنولوژی نسبت به چند سال پیش کم ارزش تر شده و تأثیر کمتری در
افزایش فروش، رشد و توسعه سازمان و یا شرکت ها دارد.
هزینه های لازم برای راه اندازی یک کمپین موفق در بازاریابی برون گرا بیشتر از هزینه های لازم
برای بازاریابی درون گرا است.
احتمال بازگشت سرمایه در بازاریابی برون گرا کمتر از بازاریابی درون گرا است.
در بازاریابی برون گرا ممکن است شما زمانی توسط مشتری دیده شوید که نیازی به محصولات
و خدمات شما ندارد، بنابراین احتمال خرید از شما کاهش می یابد.
ممکن است گاهی با بازاریابی برون گرا تأثیر منفی روی مخاطبان خود بگذارید و کسب و کار شما
دچار لغزش شود.
موسیقی دیجیتال و رادیوی ماهوارهای جلوگیری از تبلیغات رادیویی را برای مردم آسان کردهاند.
امروزه مردم بیشتر اخبار و اطلاعات خود را از اینترنت دریافت می کنند. بنابراین احتمال دیدن تبلیغات
در روزنامه ها بسیار پایین است.
در بسیاری از گوشی های همراه سرویس های پیامک تبلیغات مسدود شده است .
بنر های تبلیغاتی آنلاین بیشتر افراد مسدود می کنند و یا با دیدن آنها سریع از آن سایت خارج می شوند.
ایمیل های که درباره فروش و تبلیغات باشد معمولا در پوشه هرزنامه قرار می گیرد و یا باز نمی شود.
برای تبلیغات از نامه های تبلیغاتی جدا خود داری کنید زیرا که احتمال آنکه مردم آن را باز کنند بسیار کم است.
و فقط برای شما هزینه پستی آن باقی می ماند.
بیلبوردهای بیرونی حتی کمتر موثر هستند. مبلغ هنگفتی را برای نمایش پیام خود به افرادی که
با ۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکنند، اختصاص میدهید، در حالی که تمرکز اصلی آنها بر روی جادهها است.
بدتر از همه، برندهای دیگری نیز برای جلب توجه در همان زمان در حال رقابت هستند.
افزایش فروش، رشد و توسعه سازمان و یا شرکت ها دارد.
هزینه های لازم برای راه اندازی یک کمپین موفق در بازاریابی برون گرا بیشتر از هزینه های لازم
برای بازاریابی درون گرا است.
احتمال بازگشت سرمایه در بازاریابی برون گرا کمتر از بازاریابی درون گرا است.
در بازاریابی برون گرا ممکن است شما زمانی توسط مشتری دیده شوید که نیازی به محصولات
و خدمات شما ندارد، بنابراین احتمال خرید از شما کاهش می یابد.
ممکن است گاهی با بازاریابی برون گرا تأثیر منفی روی مخاطبان خود بگذارید و کسب و کار شما
دچار لغزش شود.
موسیقی دیجیتال و رادیوی ماهوارهای جلوگیری از تبلیغات رادیویی را برای مردم آسان کردهاند.
امروزه مردم بیشتر اخبار و اطلاعات خود را از اینترنت دریافت می کنند. بنابراین احتمال دیدن تبلیغات
در روزنامه ها بسیار پایین است.
در بسیاری از گوشی های همراه سرویس های پیامک تبلیغات مسدود شده است .
بنر های تبلیغاتی آنلاین بیشتر افراد مسدود می کنند و یا با دیدن آنها سریع از آن سایت خارج می شوند.
ایمیل های که درباره فروش و تبلیغات باشد معمولا در پوشه هرزنامه قرار می گیرد و یا باز نمی شود.
برای تبلیغات از نامه های تبلیغاتی جدا خود داری کنید زیرا که احتمال آنکه مردم آن را باز کنند بسیار کم است.
و فقط برای شما هزینه پستی آن باقی می ماند.
بیلبوردهای بیرونی حتی کمتر موثر هستند. مبلغ هنگفتی را برای نمایش پیام خود به افرادی که
با ۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکنند، اختصاص میدهید، در حالی که تمرکز اصلی آنها بر روی جادهها است.
بدتر از همه، برندهای دیگری نیز برای جلب توجه در همان زمان در حال رقابت هستند.
اگرچه با پیدایش شیوه های نوین بازاریابی ( بازاریابی درون گرا ) ، بازاریابی سنتی یا بازاریابی برون گرا
کمرنگ شده است ولیکن هنوز نقش بسیاری را در جلب مخاطب در کشور ما بر عهده دارد .
برای آنکه مدیران در تعیین سیاست بازاریابی موفق باشند میبایستی از ذهنیت خرید مشتریان بازار خود
مطلع باشند از این رو به مواردی در ادامه اشاره میکنیم .
کمرنگ شده است ولیکن هنوز نقش بسیاری را در جلب مخاطب در کشور ما بر عهده دارد .
برای آنکه مدیران در تعیین سیاست بازاریابی موفق باشند میبایستی از ذهنیت خرید مشتریان بازار خود
مطلع باشند از این رو به مواردی در ادامه اشاره میکنیم .
پیش از هرچیز، باید تعریف دقیقی را از چگونگی خریداران احتمالی به دست آوریم و دریابیم کدام یک از
این شیوههای بازاریابی، خریداران احتمالی بهتری را برای ما به ارمغان میآوردند.
این شیوههای بازاریابی، خریداران احتمالی بهتری را برای ما به ارمغان میآوردند.
- نقش هزینه در تعیین سیاست بازاریابی: اگر هر دو شیوهی بازاریابی جز موضوع هزینهها از وضعیت
مشابهای برخوردار هستند، اما استفاده کردن از یکی از آنها هزینهی کمتری را به ما تحمیل میکند.
آن گزینه میتواند انتخاب ما باشد. - نقش زمان در تعیین سیاست بازاریابی: همواره زمان کمتر برای کسب نتیجه برای ما از کسب نتایج
در مدت زمان طولانی خوشایندتر است. از این رو توجه به عنصر زمانی در مورد هر یک از رویکردهای مورد
مطالعه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. - حجم و پایداری سیاست بازاریابی : اگر یکی از این شیوههای بازاریابی قدرت بیشتری برای به دست
آوردن خریداران احتمالی در طول زمان دارد و یا قابلیت رشد بیشتری دارد، ما را میتواند به موفقیت برساند. - نقش ساست بازاریابی در امکان ترغیب به خرید: مهمترین موضوع که باید مورد توجه قرار گیرد آن است
که خریدار احتمالی هر کدام از این شیوهها چگونه است و این موضوع به چه طریق روی امکان ترغیب به خرید
تأثیر میگذارد.
میان دو مقدار خریداران احتمالی یکسان، خریدار احتمالی با امکان بیشتر ترغیب شدن به خرید با ارزش تر است
زیرا در آخر برای کسبوکار درآمد بیشتری را تولید میکند.