بازاریابی تنوع گرا عبارت است از تدوین یک طرح بازاریابی سفارشی از طریق بررسی عوامل محیطی !
بازاریابی تنوع گرا ، نوعی استراتژی بازاریابی و مدیریت سازمان است برای وارد شدن به یک بازار یا صنعت جدید که سازمان پیش از آن در آن فعالیتی نداشته است.
تنوع گرایی به طور معمول نیازمند آن است که سازمان به مهارتها و دانش تازهای در توسعه محصول دست یابد.
همچنین در این حالت بینش نوینی به رفتار بازار، مورد نیاز است.
علاوه بر اینکه باید در ضمن آن به منابع جدیدی شامل تکنولوژیها و امکانات متفاوت دست پیدا کرد.
این موضوع ممکن است سطوح تازهای از ریسک را برای سازمان همراه بیاورد.
تنوع گرایی به طور معمول نیازمند آن است که سازمان به مهارتها و دانش تازهای در توسعه محصول دست یابد.
همچنین در این حالت بینش نوینی به رفتار بازار، مورد نیاز است.
علاوه بر اینکه باید در ضمن آن به منابع جدیدی شامل تکنولوژیها و امکانات متفاوت دست پیدا کرد.
این موضوع ممکن است سطوح تازهای از ریسک را برای سازمان همراه بیاورد.
بازاریابی تنوع گرا را میتوان در سه گروه تقسیم بندی کرد
بازار یابی تنوع گرا همگون :
این استراتژی بر این مبناست که مشابهتی تکنولوژیکی میان محصولات جدید سازمان با محصولات قبلی وجود دارد.
در این حالت، محصولات جدید شرکت برای تولیدشان نیاز به تکنولوژی جدیدی ندارند.
اما بازار و شیوههای بازاریابی محصول تازه، متفاوت است.
در این حالت، محصولات جدید شرکت برای تولیدشان نیاز به تکنولوژی جدیدی ندارند.
اما بازار و شیوههای بازاریابی محصول تازه، متفاوت است.
در این شیوه همچنین بازار محصولات گسترده تر میشود تا شرکت بتواند به محصول جدیدی دست یابد که
سودآوری بیشتری داشته باشد.
برای مثال، بانک ملت شرکت بیمه ( ما ) را راه اندازی میکند یا کارخانه کاله که تا قبل فقط محصولات لبنی
تولید میکرد پنیر پیتزا و حتی پیتزا آماده طبخ را به سبد محصولاتش افزوده .
سودآوری بیشتری داشته باشد.
برای مثال، بانک ملت شرکت بیمه ( ما ) را راه اندازی میکند یا کارخانه کاله که تا قبل فقط محصولات لبنی
تولید میکرد پنیر پیتزا و حتی پیتزا آماده طبخ را به سبد محصولاتش افزوده .
از دیگر سو شرکت میتواند در جستوجو محصولات تازهای باشد. در اینجا هم افزایی ها و اشتراکات بازاریابی
و تکنولوژیکی با خطوط تولید محصول فعلی وجود دارد.
اما شرکت دنبال دسته جدیدی از مشتریان میگردد. این شیوه میتواند به سازمان یاری رساند که مشتریان
بالقوهای را که تا به حال وارد بازار هدف خود نکرده است، جذب کند.
و این فرصت سودآوری بیشتر برای شرکت را فراهم میآورد.
و تکنولوژیکی با خطوط تولید محصول فعلی وجود دارد.
اما شرکت دنبال دسته جدیدی از مشتریان میگردد. این شیوه میتواند به سازمان یاری رساند که مشتریان
بالقوهای را که تا به حال وارد بازار هدف خود نکرده است، جذب کند.
و این فرصت سودآوری بیشتر برای شرکت را فراهم میآورد.
بازاریابی تنوع گرا افقی :
در این حالت نیز شرکت محصولات و خدمات تازهای را به کار خود اضافه میکند.
اما این محصولات اغلب از لحاظ تکنولوژیکی یا تجاری به محصولات فعلی سازمان نامرتبط اند؛
در عین حال که محصولات، متوجه مشتریان فعلی شرکت هستند.
این استراتژی در راستای افزایش وابستگی سازمان به یک بخش مشخصی از بازار است.
برای نمونه ورود و توسعه بانک ملت به چرخه حقوقی با هدف ارایه خدمات تخصصی وصول مطالبات به کلیه
اشخاص حقیقی و حقوقی و کمک در حل بخشی از بحران مطالبات غیرجاری در کشور با شخصیت حقوقی
شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت .
در مثال دیگر میتوان به کارخانه کاله اشاره کرد به موازات محصولات لبنی محصولات پروتیینی هم تولید میکند .
اما این محصولات اغلب از لحاظ تکنولوژیکی یا تجاری به محصولات فعلی سازمان نامرتبط اند؛
در عین حال که محصولات، متوجه مشتریان فعلی شرکت هستند.
این استراتژی در راستای افزایش وابستگی سازمان به یک بخش مشخصی از بازار است.
برای نمونه ورود و توسعه بانک ملت به چرخه حقوقی با هدف ارایه خدمات تخصصی وصول مطالبات به کلیه
اشخاص حقیقی و حقوقی و کمک در حل بخشی از بحران مطالبات غیرجاری در کشور با شخصیت حقوقی
شرکت طرح و اندیشه بهساز ملت .
در مثال دیگر میتوان به کارخانه کاله اشاره کرد به موازات محصولات لبنی محصولات پروتیینی هم تولید میکند .
تنوع گرایی افقی زمانی موفق میباشد که مشتریان فعلی به محصولات فعلی شرکت وفادار باشند.
همچنین لازم است محصولات جدید کیفیت خوب و ارائه مناسب و قیمت قابل رقابتی داشته باشند .
محصولات جدید در محیط اقتصادی یکسانی با محصولات فعلی ارائه میشوند که میتواند منجر به استحکام
و پایداری بیشتر شرکت در بازار شود.
همچنین لازم است محصولات جدید کیفیت خوب و ارائه مناسب و قیمت قابل رقابتی داشته باشند .
محصولات جدید در محیط اقتصادی یکسانی با محصولات فعلی ارائه میشوند که میتواند منجر به استحکام
و پایداری بیشتر شرکت در بازار شود.
بازار یابی تنوع گرا ناهمگون :
تنوع گرایی ناهمگون، یک استراتژی توسعه است که شامل افزودن محصولات یا خدماتی جدید میشود که مشخصا از محصول و خدمت فعلی سازمان متفاوت هستند.
این استراتژی زمانی پدیدار میشود که سازمان به ناحیه یا نواحی که کاملا نامرتبط با تجارت فعلی سازمان هستند، توسعه مییابد.
مثلاً شرکت چای گلستان فروشگاه های زنجیره ای هفت ( ۷ ) را راه اندازی میکند یا برند گلرنگ به بازار ساخت و ساز وارد میشود .
در این حالت، هم تکنولوژی تولید محصول و خدمات جدید و هم بازار آن کاملاً متفاوت ار محصول اصلی شرکت است.
این استراتژی زمانی پدیدار میشود که سازمان به ناحیه یا نواحی که کاملا نامرتبط با تجارت فعلی سازمان هستند، توسعه مییابد.
مثلاً شرکت چای گلستان فروشگاه های زنجیره ای هفت ( ۷ ) را راه اندازی میکند یا برند گلرنگ به بازار ساخت و ساز وارد میشود .
در این حالت، هم تکنولوژی تولید محصول و خدمات جدید و هم بازار آن کاملاً متفاوت ار محصول اصلی شرکت است.
استراتژی تنوعگرایی ناهمگون نیازمند شرایط ویژه ای برای موفقیت میباشند .
کاهش فروش و سود بر روی محصولات یا خدمات فعلی، پتانسیل مالی و مدیریت سازمان برای ورود به کسب و کار جدید، همافزا یی مالی بین کسب و کار فعلی و کسب و کار جدید، اشباع بازار محصولات فعلی.
امیدوارم من را در بهبود مطالب راهنمایی کنید .کاهش فروش و سود بر روی محصولات یا خدمات فعلی، پتانسیل مالی و مدیریت سازمان برای ورود به کسب و کار جدید، همافزا یی مالی بین کسب و کار فعلی و کسب و کار جدید، اشباع بازار محصولات فعلی.
از توجه شما به این بلاگ خرسندم .
سیدی