دنبال کننده ها

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی توسعه بازاریابی دهان به دهان در دنیای دیجیتال :

بازاریابی ویروسی یا تبلیغات ویروسی به تکنیک های بازاریابی اطلاق میشود که از شبکه های ارتباطی اجتماعی برای افزایش آگاهی و شناخت نام یا فعالیتی تجاری از طریق عملیاتی ویروسی استفاده می کنند.
برندهایی که در مشتری حس تعلق  خاطر ایجاد می  کنند، مدام در حال ایجاد ایده های نو در کسب و کار خود هستند تا بتوانند محلاتشان را در قلب و ذهن مصرف  کنندگان زنده نگه دارند.
این قبیل برند ها معتقدند هر محصول جدیدی که به بازار عرضه می  شود، باید زمینه ساز رویا پردازی مشتری در مورد محصولات آینده برند محبوبش باشد  .
گاهی استراتژی بازاریابی محصول چنان عمل میکند که نام و برند سر زبان ها می افتد و درست مثل یک بیماری ویروسی فراگیر می  شود.
تبدیل شدن محصولات یا خدمات یک برند به موضوع صحبت مردم نقش به  سزایی در شناخته شدن آن برند دارد.
بازاریابی ویروسی هم استراتژی است که افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق میکند و ایجادکننده امکان رشد ترویجی در نمایش و نفوذ پیام است.
بازاریابی ویروسی به معنای ایجاد یک پیام بازاریابی به مانند ویروسی میباشد که خود عامل گسترش آن توسط جامعه است .
پراکندن پیام در جامعه هدف به هر تعداد که ممکن است، بدون اینکه سازمان هزینه و نقش مستقیمی در توسعه آن داشته باشد .
بازاریابی ویروسی یک استراتژی بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شما به دیگران، بر می انگیزد.
این امر می تواند باعث جلب توجه بسیار زیادی به خدماتی که ارائه می کنید و یا محصولات که تولید می کنید باشد.
متداول ترین روش برای انجام این نوع بازاریابی شبکه جهانی اینترنت است که با افزایش تعداد کاربران اینترنت، اهمیت آن روز به روز افزایش بیشتری می یابد.
خریداران کالا و خدمات به صورت Online دائماً در حال افزایش بوده و بیشتر از گذشته به سایر خریداران برای یادگیری و یا توصیه محصولات و خدمات جدید متکی هستند .
مثال ۱-
سری بازی های Halo از اولین به کار گیرندگان بازاریابی ویروسی برای ARG بود.
ARGیک بازی روایی تعاملی است که از دنیای واقعی به عنوان بستری برای نقل یک داستان به وسیله رسانه
های متعدد استفاده می کند.
این بازی به طور کامل توسط کاربر کنترل می شود. تبلیغ قسمت سوم این بازی، به نام Irisتوسط کاربران آن به اشتراک گذاشته شد و میلیون ها کاربر جذب کرد و این بازی را به بزرگترین سرگرمی تاریخ تبدیل کرد؛ چرا که
بیش از ۱۷۰ میلیون دلار در اولین روزهای انتشار کسب کرد.
مثال ۲-
در اوایل سال ۲۰۰۷، Quicksilver  یک کلیپ منتشر ساخت که در آن تعدادی کودک در منطقه نامشخصی از اروپا دینامیت به سمت دریاچه پرتاب می کردند و پس از آن، بر موج های تولید شده،  به گشت و گذار می پرداختند.
گرچه معلوم شد که این کلیپ ساختگی بوده، ولی شباهت زیاد آن به واقعیت و طبیعت انفجاری و بازسازی تصاویر باعث جذب بیش از ۱۰ میلیون بیننده در ماه اول انتشارش در سطح جهان شد.
چیزی که در مورد این شیرین کاری ویروسی جالب توجه است، این است که به وضوح می توان فهمید که این،
یک کلیپ تبلیغاتی است (در پایان کلیپ، آرم و نام این شرکت نمایش داده می  شود) اما کماکان در YouTube
از بازدیدکننده برخوردار است و هنوز کاربران آن را به اشتراک می گذارند.
مثال ۳-
کـرافـت، کارخانه ی مواد غذایی، در تلاشی جهت ابراز وجود در اینترنت، دست به راه اندازی یک سایت کوچک با عنوان Cheesy Movies  نمود.
این شرکت در انتخاب این اسم از ایهام لطیف موجود در واژه Cheese  در زبان انگلیسی بهره برد که یکی به معنای پنیر و دیگری به معنای قشنگ است.
همین باعث تشویق افراد برای بازدید از این سایت می شد.
این سایت به کاربران امکان ساخت یک حساب کاربری می داد تا پس از آن بتوانند یک انیمیشن کوتاه (با سقف ۲۵ ثانیه) بسازند.
برای ساخت انیمیشن امکان استفاده از چندین و چند شخصیت وجود داشت.
این ساخت انیمیشن، هم برای کودکان و هم والدین آن ها جذاب بود، به طوری که هر کاربر به طور متوسط، یک ساعت و ۳۰ دقیقه در این سایت مشغول به بازی بوده است. Kraft در خلال انیمیشن سازی، تبلیغات خود را ارائه می داد.
شرکت های خصوصی آمریکا، تاکتیک های بازاریابی ویروسی را به عنوان راه هایی موثر برای اطلاع رسانی در مورد یک محصول، پذیرفته اند. بعضی شرکت ها در فروش و معرفی محصولات به صورت ویروسی بسیار موفق پیش رفته اند.
در ایران بازاریابی های ویروسی به شد اروپا و آمریکا مشاهده نمی‌شود ولی در پاره ای از ویدئو مارکتینگ ها فرایند بازاریابی ویروسی به چشم میخورد  مثل بابا برقی ، برنج محسن و محصولات لبنی پاک و ….
تبلیغات ویروسی با توجه به ماهیت محتوا محور بودنش مدت زمان کمی برای عرض اندام در اختیار دارند.
حتی تبلیغات ویروسی بسیار پربازدید در سایت یوتیوب بیشتر از یک ماه در صدر پربازدیدترین کلیپ های دیده
شده نمی مانند.
برای روشن شدن موضوع کافی است به اخبار منتشرشده در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و یا اینستاگرام توجه کنید.
عمر خبری یک اتفاق بیشتر از یک هفته نیست و به سرعت خبری دیگر برای دیده شدن توسط مخاطبان به
وجود می آید.
مطمئناً استفاده از تبلیغات ویروسی برای خبررسانی درباره کنفرانس ها، کنسرت ها، تورنمنت ها و هر رویداد
دیگری که استفاده از آن یک عمر محدود دارد بسیار مفیدتر از دیگر تبلیغات است .
از این رو در بسیاری از موارد بازاریابی ویروسی را در امتداد استراتژی های بازار یابی متنوع دیگر قرار میدهند
که ماندگاری بالا تری داشته باشند .

آغاز یک طرح تبلیغات ویروسی اثربخش، نیازمند ارائه یک دلیل یا انگیزه قوی به افراد است تا تشویق به ارسال
پیام و یا تبلیغ موردنظر به دوستان و اطرافیانشان کند.
کلید موفقیت بازاریابی ویروسی در نهایت در دست مدیران فروش و گروه بازاریابی است ، چرا که آنها باید با
ارائه ایده ها و تشویق خلاقانه، انگیزه لازم را به افراد برای ارسال پیام مورد نظر به دیگران را تولید کنند .

موفقیت یک سازمان در بازاریابی ویروسی به پارامتر های زیادی ارتباط دارد :

الف : پتانسیل پاسخگویی به نیاز

بازاریابی ویروسی در یک روند تصاعدی رشد میکند و سازمان باید قدرت مدیریت و پاسخگویی به ان را داشته باشد وگرنه بازاریابی به شکست می انجامد و شکست در این روش همانند رشد آن بسیار سریع و مخرب خواهد بود .

ب : اجرای موازی در بازاریابی شبکه ای

در بازاریابی ویروسی بهترین کار این است که از سرعت پخش پیام بازاریابی در فضای مجازی بهره برد .
انتشار پیام در یک گروه اجتماعی باعث ترویج آن در زیرگروه های مرتبط شده و در بازه زمانی کوتاهی میتوان
شاهد گسترش چشمگیر پیام بازاریابی بود .
این امر مستلزم تلفیق بازاریابی ویروسی در استراتژی های دیگر بازاریابی همچون ایمیل مارکتیک ، بازاریابی
دهان به دهان و حتی بازاریابی پارتیزانی و … میباشد .

ج : ایجاد بستر رشد پیام بازاریابی

سازمان ها در انتخاب راه انتشار پیام در بازاریابی ویروسی را باید بگونه ای انتخاب کنند تا امکان تکثیر و انتقال
آن راحت باشد .
این راه های ارتباطی هر چیزی ممکن است باشد؛ یک نسخه ی رایگان از نرم افزار، ایمیل، وب سایت و…
بازاریابی ویروسی در فضای مجازی به خوبی عمل می کند چون در این فضا امکان برقراری ارتباط با بیشترین
سرعت ممکن، فراهم است.
این روزها، برقرار کردن ارتباط از طریق اینترنت، هم راحت و هم کم هزینه است.
عناصر تبلیغاتی دیجیتالی، به سادگی قابل کپی شدن هستند. از دید بازاریابی، باید پیام تبلیغاتی خود را به
نحوی در نظر بگیرید که ساده باشد و به راحتی منتقل شود، بدون اینکه تنزل کند یا تغییری در آن ایجاد شود.

د : الگو های اجتماعی در پیام بازاریابی

یک استراتژی تبلیغاتی بر اساس انگیزه ها و تمایلات اجتماع خود برنامه ریزی کنید .
پیام های بازاریابی همواره مبتنی بر نیاز ها و فرهنگ های جامعه میباشد برای آنکه پیام سازمان شما بتواند
به سرعت توسعه یابد برای اکثریت اجتماع مطلوب باشد

هـ : ارزش آفرینی برای مشتری

یکی از موثر ترین و قدرتمند ترین کلمات در دامنه ی لغات یک بازاریاب واژه رایـگــان است .
بیشتر برنامه های بازاریابی ویروسی، برای جلب توجه مخاطبان، محصولات و خدمات ارزشمندی را رایگان
ارائه می کنند.
محصولات و خدمات ارزان ممکن است توجه مشتری را جلب کنند، اما محصولات و خدمات رایگان، این کار
را بسیار سریع تر انجام می دهند.
انتخاب این پیام کاملا سنجیده باید باشد که زیان شرکت را در برنداشته باشد ولی سودی را برای جامعه
هدف ایجاد نماید .
ارائه یک کتاب الکترونیکی در قبال عضویت دوستان در گروه برای سازمان هزینه ای را در بر ندارد ولی برای
مخاطب از ارزش بالایی برخوردار است .

س : سرمایه گذاری بر پایگاه داده ها

انتشار پیام بازار یابی یکی از مهم ترین اصول در موفقیت یک استراتژی بازاریابی ویروسی به شمار میرود .
ساده ترین کار انتشار پیام در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ….. میباشد تا اتفاقی از یکی از این
کانال ها پیام به هیاهو تبلیغاتی مبدل شود و استراتژی عملیاتی شود .
ولی سنجیده ترین راه که احتمال موفقیت را بالا میبرد استفاده از بستر آماده شده توسط دیگران میباشد .
شما متناسب با نوع صنعت و نوع بازار هدف باید پایگاه هایی را شناسایی کنید که ارتباط جامعه هدف با
آنها بیشتر است و پیام خود را از آن طریق اعلام نمایید .
امیدوارم من را در بهبود مطالب راهنمایی کنید . از توجه شما به این بلاگ خرسندم . سیدی

بازاریابی انگیزشی چیست و نقش آن در رونق کسب و کار

روش‌های متعددی در بازاریابی برای کسب و کار وجود دارد که بسته به نوع مشاغل از آنها استفاده می‌شود.از جمله بازایابی درونگرا، بازاریابی رسانه ا...