دنبال کننده ها

بازاریابی محدودیت محصول

بازاریابی کمبود محور یا بازاریابی با اصل محدود تلاش دارد حجم کم محصولات را با بالاترین قیمت به بازار عرضه کند !

این سبک از بازار یابی که در زمره بازاریابی های تهاجمی تقسیم بندی میشود ، حس ضرورت را طی فراخوان بازاریابی به خریدار منتقل میکند .
در واقع در این روش بازاریابی ، مخاطبین بخاطر ترس از فرصت محدود برای تصاحب امتیاز بهره مندی از کالا در خرید پیش قدم میشود .
بازاریابی کمبود محور نوعی از بازاریابی است که در کلیه جوامع چه در حال توسعه و چه پیشرفته ( توسعه یافته ) موارد استفاده گسترده ای را شامل گردیده است.
اکثر برند های بزرگ در جوامع شاید چندین بار از این سبک بازاریابی بهره برده اند .

مثال از بازاریابی کمبود محور ؛ ( بازاریابی کمیابی ) :

۱- در کشور خودمان خودرو سازان ی را میبینیم که با ثبت نام تعداد محدودی خودرو اقدام به پیش فروش خودرو میکنند و خریدار به امید سود حاصل از فروش آن اقدام به خرید حتی با شرایط دشوار میکند .
تذکر: در خصوص این مثال حواشی زیادی وجود دارد که ما صرفا به ماهیت مثال گونه آن اشاره داریم !!!
۲- اگر چه در کشور های توسعه یافته نیز مشابه این طرح ها وجود دارد مثلا کمپانی تیوتان به مناسبت ۶۰ سال تولید سری لندکروزر  به تعداد محدود یک سری لندکروزر با آپشن ویژه را بفروش میرساند .
۳- کمپانی لامبورگینی کلا در سال چندصد خودرو دست ساز تولید میکند که محدود بودن این تولید و لاکچری شدن محصولاتش در سطح جهان خریداران را برای بهره مندی از این ویژی ها جلب میکند .
مثال های بیشماری از انبوه سازان ، کمپانی ها تولید کننده تلفن های هوشمند ، شرکت های بیمه و هر نوع تجارت که جنبه عمومی داشته باشد را در خصوص این نوع از بازاریابی میتوان معرفی کرد .

مزایای استفاده از بازاریابی کمبود محور یا بازاریابی کمیابی :

۱- مزیت این استراتژی معرفی محصول یا خدمت به عنوان یک کالای باارزش و کالای سرمایه ای است.
۲- محدود بودن حس خاص بودن را برای خریدار تداعی میکند .
۳- هزینه تبلیغات برای متقاعد کردن مشتری و همچنین رقابت با رقبا را به حد اقل میرساند .
۴- هزینه تولید در تعداد محدود تر سرشکن شده و چرخه سود آوری بشدت کوتاه میشود .
۵- تقاضا بر عرضه پیشه میگیرد و فروش تضمین شده ای را برای برنامه های مالی شرکت ترسیم میکند .

معایب و اشکالات بازاریابی کمبود محور (بازاریابی کمیابی ) :

۱- کمپانی عرضه کننده محصول و خدمات باید شناخته شده و دارای سیاست های مدون باشد .
۲- کالای یا خدمات میبایستی ارزشی و سودآور باشد .
۳- کالا یا خدمات باید قابل معامله باشد .
۴- هزینه پشتیبانی این نوع محصولات با توجه به آمار محدود تر بالاتر خواهد بود .

امیدوارم من را در بهبود مطالب راهنمایی کنید .
 از توجه شما به این بلاگ خرسندم .
 سیدی

بازاریابی انگیزشی چیست و نقش آن در رونق کسب و کار

روش‌های متعددی در بازاریابی برای کسب و کار وجود دارد که بسته به نوع مشاغل از آنها استفاده می‌شود.از جمله بازایابی درونگرا، بازاریابی رسانه ا...